Za nenápadnými dveřmi Železničního muzea moravskoslezského se ukrývá spousta vzpomínek…
zdroj: ZPRAVODAJ CENTRUM Lenka Hatlapatková
Na nádraží Ostrava-střed přicházejí lidé nejen proto, že chtějí někam odcestovat, ale i proto, že je zde jedinečné železniční muzeum. Za nenápadnými dřevěnými dveřmi se ukrývá spousta vzpomínek... K železničním profesím totiž patří mnoho oborů, od stavitelů a architektů železnic přes přednosty stanic, posunovače, strojvedoucí, signalisty, opraváře tratí a zabezpečovací techniky, výhybkáře až po výpravčí. A tak i v muzeu najdete artefakty napříč všemi oblastmi…
Simulátor bývá v obležení
Vstupujeme dovnitř a hned za pokladnou jsou po celé podélné chodbě vystaveny úžasné pamětihodnosti. „Máme tady řídicí a stavědlový přístroj, dále telefonní ústředny a mechanický kozlík z hlásky. Je zde i unikátní historický kilometrovník s číslem 265 z bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda se značením z Vídně, který byl umístěn v minulosti na území Ostravy, nebo model košového návěstidla,“ popisuje nádherné starobylé stroje a předmět Vojtěch Hermann z vedení Železničního muzea moravskoslezského a vede mě dál do místnosti s trenažérem. „Toto je hlavně u dětí nejoblíbenější část expozice,“ podotýká. Simulátor, prostřednictvím něhož si mohou návštěvníci vyzkoušet řízení vlaku na některé trati našeho kraje, bývá doslova v obležení. A tak dáváme prostor čekajícím návštěvníkům a pokračujeme dál. Za dalšími dveřmi se ocitáme v prvorepublikové dopravní kanceláři výpravčího z minulého století. Chybí zde už jen Vlasta Burian, který by do dobového telefonu s klikou vysvětloval: „My spolu nemluvíme. On mi jednou poslal vlak s uhlím dopředu, a to se nedělá!“ Kancelář je vybavená nejen již zmíněným cinkajícím telefonem, ale i skříní s jízdenkami, psacím stolem u dobového výdejního okýnka a nechybí zde výpravčí v uniformě. „Naše kancelář je pěknější než ve filmu Přednosta stanice,“ podotýká s úsměvem pan Hermann a jedním dechem dodává, že toto ještě není její konečná podoba. „Máme plány, jak ji vyšperkovat, ale není jednoduché sehnat sto let staré fotografie čekárny nebo jiné předměty.“
Nové výstavní prostory
Na tuto místnost navazuje zcela nová expozice železničních zabezpečovacích zařízení doplněná artefakty traťového hospodářství a dílů parních lokomotiv. „Vyčlenili jsme pro ně nové výstavní prostory. Máme tady například unikátní řídicí a zároveň i stavědlový přístroj výpravčího z železniční stanice Brantice typu Einheit z roku 1938, který ještě nedávno fungoval na Krnovsku. Bylo to poslední zařízení svého druhu v Česku. Pyšní jsme i na přejezdový zvon z Košicko-bohumínské dráhy. Ovládal se manuálně taháním za táhlo,“ zatahuje za řetěz a v tu chvíli se místností rozezvučí cinkání zvonu připomínající právě zvuk signalizačního zařízení na přejezdech, jen mnohem silnější. V poslední přízemní místnosti je modelové kolejiště. To zabírá více než polovinu prostoru. Vláčky zde jezdí ve třech trasách. „Koukej, teď vyjede ten vláček z tohohle tunelu.“ ukazuje asi desetiletý chlapec své mladší sestře. A ouha, vláček sice vyjíždí, ale ze zcela jiného tunelu! „Tohle děti baví nejvíce. Hádají, kudy vede trasa vláčků, které vjíždějí do mnoha tunelů v těchto vybudovaných horách.“
Košicko-bohumínská dráha
O poschodí výš si návštěvníci mohou prohlédnout aktuální výstavy instalované pracovníky muzea. Až do jara příštího roku je zde k vidění výstava věnovaná 150. výročí zahájení provozu na Košicko-bohumínské dráze. Je to v pořadí již sedmá tematická výstava. „Košicko-bohumínská dráha (ká-bé-dé) – byla budována jako soukromá dráha pro spojení severní části bývalých Horních Uher s rozvíjejícím se průmyslovým regionem Slezské části Rakousko- -uherského mocnářství a pro spojení s Pruskem. Trať byla obrovským přínosem hned od svých počátků a je stále. Zajímavostí je, že úsek tratě mezi Těšínem a Košicemi byl vybudován za pouhé tři roky.“ popisuje jedinečnou výstavu, kterou již navštívila téměř tisícovka lidí, pan Hermann. Kromě ní je zde i výstava k výročí trať Bohumín – Těšín, doplněna historií této tratě až do Mostů u Jablunkova. Pro příští rok chystá muzeum výstavu, která bude více pojednávat o trati v úseku Moravské Ostravy a Přívozu.
Lokomotiva i unikátní stavědlo
Statickou část oživuje videosmyčka v televizi, připomínající, co vše se v muzeu událo. „Rádi bychom návštěvníkům nabídli historické dokumentární školicí filmy, které se před padesáti lety promítaly zaměstnancům drah. Lidé by tak viděli například, jak se vyráběla parní lokomotiva, jak se obsluhovalo zabezpečovací zařízení, co bylo v té době povinností výpravčího a další. Nyní řešíme, zda je možné zapůjčení těchto filmů,“ doplňuje pan Hermann, zatímco scházíme dolů a vycházíme na perón. „Naproti výpravní budově mohou lidé vidět (pouze pohledem přes koleje) rekonstruované unikátní stavědlo č. 2. z roku 1905. Jde o jedinečnou stavební památku z doby budování Severní dráhy císaře Ferdinanda. Ve venkovní expozici pak máme parní lokomotivu řady 310.001 z roku 1883 (Kafemlejnek) postavenou na 100 let starých kolejích, které jsou uchyceny na pražcích již historickými hřeby,“ dodává na závěr pan Hermann. Návštěvníci, kteří chtějí vše vidět na vlastní oči, mohou zavítat do muzea kdykoli ve středu, ve čtvrtek a o víkendu, nebo přijít na komentovanou prohlídku muzea 22. března. Na tu se mohou hlásit prostřednictvím e-mailu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo na tel. čísla: +420 608 390 363.
Historie muzea
Železniční muzeum moravskoslezské (dále jen ŽMMS) bylo založeno v roce 2012 skupinou bývalých železničářů. Prvními artefakty byly listinné a grafické dokumenty, na které postupně navázaly drobnější artefakty dříve používané na železnici, až později došlo na celé přístroje a zařízení sloužící k řízení vlakové dopravy, jako jsou řídicí a stavědlové přístroje, telefonní přístroje, další zabezpečovací a sdělovací zařízení a pomůcky používané železničními zaměstnanci v minulosti. Prvotním zájmem bylo historii železnice v kraji přiblížit na panelech a drobné předměty nebo listinné dokumenty ukázat ve vitrínách. Významným počinem bylo i založení vlastního nakladatelství, kde už bylo vydáno deset brožovaných publikaci. V nejbližších dnech vydá muzeum publikaci o historii železničních dílen Krnov a nově připravuje vydání publikace o historii Dráhy moravskoslezských měst, Kojetín-Těšín-Bílsko a Košicko-bohumínské dráhy.
Železniční muzeum plné novinek

Milovníci historie určitě ocení novou expozici Železničního muzea moravskoslezského, která je věnována železnici v Opavském Slezsku, a také nový exponát v podobě trenažéru strojvedoucího dieselové lokomotivy řady 742 456-7. „Jde o repliku řídícího pultu, která byla vyrobena jako herní simulátor. Trenažér simuluje jízdu osobních a nákladních vlaků i EX, nosnou tratí je úsek mezi Krnovem a Ostravou-Svinovem. Měřicí přístroje jsou aplikovány na monitoru,“vysvětluje ředitel muzea Vojtěch Hermann. Součástí výstavy, jež bude v sídle muzea v budově nádraží Ostrava-střed instalována do ledna 2016, jsou fotografické panely dokumentující historii železnice v Opavském Slezsku i drobné artefakty spojené s provozem na železnici v určitých obdobích. Expozici doplňují i vystavené modely železničních vozidel a panel o rozchodu H0 se třemi samostatnými okruhy.Vernisáže výstavy se 17. dubna zúčastnila také Petra Bernfeldová, starostka městského obvodu MOaP, která své pocity komentovala slovy: „Nově otevřená výstava i rozmanité exponáty, které zde mohou návštěvníci spatřit, rozhodně stojí za zhlédnutí, příznivce architektury určitě zaujme zrekonstruovaná budova nádraží. Těší mě aktivní přístup železničního muzea, jež se díky tomu stalo dalším z míst přitahujících pozornost širokého okolí k centru Ostravy."
Zpravodaj Centrum Moravské Ostravy a přívozu
V Ostravě je unikátní železniční muzeum
Článek z Moravskoslezského deníku ze čtvrtka 31.října 2013 - číslo 253
Na nádraží Ostrava střed otevřela skupina nadšenců výstavu s názvem Historie železnice na Báňské dráze a Historie železničních vleček OKR. "Lidé u nás mimo jiné uvidí ojedinělé archivní dokumenty z počátku vzniku Severní dráhy císaře Ferdinanda i Báňské dráhy, prohlédnou si vystavené uniformy, unikátní předměty i původní plánky stanic a kolejišť,“ uvedl ředitel Železničního muzea moravskoslezského Vojtěch Hermann. Výstava umožní návštěvníkům nahlédnout do historie veřejných drah a báňské železnice na Ostravsku do konce února příštího roku.
Článek z magazínu Moderní železnice 4/2013
UHELNÉ DRÁHY NA OSTRAVSKU MAJÍ SVÉ MUZEUM
Na nádraží Ostrava střed otevřeli muzeum mapující vývoj železniční dopravy v regionu. Je první svého druhu u nás.
text Milan Švihálek / foto Jiří Zerzoň a archiv
V historické výpravní budově vlakového nádraží Ostrava střed byla 24. října 2013 zahájena stálá výstava nově otevřeného Železničního muzea Moravskoslezského zaměřená na vývoj železniční dopravy na Ostravsku. Stalo se tak při příležitosti 150. výročí zahájení provozu na trati Moravská Ostrava – Michálkovice. Výstava je určena zájemcům ze všech věkových kategorií, kteří zde najdou nejrůznější exponáty z dějin železnice – původní drážní zařízení a předměty, historické fotografie, dobové výkresy, písemné dokumenty, předpisy, jízdní řády, plakáty či výstavní katalogy.
Muzeum podobného charakteru zatím v Česku neexistovalo. Na jeho zřízení mají velkou zásluhu železniční nadšenci, kteří o myšlence muzea uvažovali již od konce minulého století. Trvalo však řadu let, než se tito zapálenci v červnu loňského roku sdružili v obecně prospěšné společnosti Železniční muzeum Moravskoslezské, o.p.s.
Dlouhá cesta k založení muzea
Pro myšlenku založit železniční muzeum byl velmi významný rok 2000. Tehdejší organizační jednotka Českých drah – Správa dopravní cesty Ostrava –připravovala projekt rekonstrukce historické výpravní budovy z 19. století v železniční stanici Ostrava střed. Právě do tohoto objektu byly navrženy výstavní prostory, které budou připomínat historii železnice na Ostravsku od příjezdu prvního vlaku do Ostravy a Bohumína 1. května 1847 po současnost, a to především se zaměřením na dopravu a železniční infrastrukturu. Archivy jednotlivých odborných činností na železnici, které jsou dnes ve správě drah a ze kterých se dá čerpat, byly dosud uloženy v odlehlých objektech a někdy se nalézaly ve vlastnictví různých organizací.
Praktickou myšlenku na zřízení železničního muzea znovu inicioval v roce 2006 vedoucí kanceláře vrchního přednosty Správy dopravní cesty SŽDC v Ostravě Vojtěch Hermann. Využil situace, že v té době odešlo do důchodu několik vedoucích zaměstnanců vedení organizace z různých odborných činností. Tito muzejní nadšenci v čele s Ladislavem Drozdem se poprvé sešli v listopadu toho roku a od prvního dne se iniciativně zajímali o možnosti zřízení muzea zabývajícího se dopravou a infrastrukturou, neboť oblast kolejových vozidel je již v Česku dostatečně podchycená.
Významným impulsem k dalším aktivitám se v únoru následujícího roku stala dobře zorganizovaná akce Ostravského muzea pod názvem Setkání muzeí Horního Slezska a veletrh hornoslezských muzeí na výstavišti Černá louka. Na akci se prezentovalo celkem 18 polských a 8 českých muzeí. Železniční dopravou, její historií a zejména její důležitostí pro průmyslový rozvoj slezského území se ale nezabývala žádná veletržní expozice.
Zlom nastal na veletrhu
Záměr využít jako nejvhodnější místo pro muzejní expozici výpravní budovu v železniční stanici Ostrava střed neustával ani v dalších letech. Historická památka z roku1880 si uchovala svůj původní architektonický ráz a je ozdobou Statutárního města Ostravy. Výhodná se organizátorům jevila i skutečnost, že nádraží Ostrava střed leží v linii aktivní trasy odpočinkové lokality Černá louka – obchodní zóna Nová Karo- lina – muzeum Dolní oblast Vítkovice. Byly zahájeny kroky k získání této nádražní budovy, ale po oslovení vedení Českých drah se ukázalo, že neexistuje dostatečný zájem směřující k pronájmu objektu. Na nějaký čas se zdálo, že myšlenka ostravského železničního muzea je ztracena.
Ke změně situace došlo až v roce 2011. Již během veletrhu Czech Raildays se ostravští drážní nadšenci pokusili obnovit jednání se zástupci železničních firem na Ostravsku. Znovu oslovili České dráhy a začalo se jednat o možnosti pronájmu muzejního objektu. Problémem se stejně jako v podobných případech stalo zajištění dostatečných finančních prostředků na stavební úpravy budoucího muzejního objektu, na nájem budovy i činnost muzea. První jednání o výši nájmu historické výpravní budovy proběhlo v prosinci 2011, k dohodě došlo v dubnu následujícího roku. Navržení členové správní a dozorčí rady a zakladatelé muzea se shodli, že nové muzeum se bude věnovat zejména historii železničního provozu na vlečkách hutí a šachet jako historického specifika Ostravska. Do funkce prvního ředitele Železničního muzea Moravskoslezského, o.p.s., byl navržen Vojtěch Hermann.
Vyhlídkové jízdy přilákají další zájemce
Do muzejního depozitáře už dnes patří množství nejrůznějších artefaktů sloužících k činnosti zaměstnanců na železnici – pracovní pomůcky, předpisy, součásti uniforem a výstroje, různá technická zařízení. Do archivního fondu se postupně zařazují veškeré písemné materiály, filmy, pohlednice, jízdenky a knižní publikace. Mezi další pomůcky železničářů patří i mapy a dokumenty přibližující tratě, které v průběhu času zanikly nebo zůstaly jen na plánech. Není v silách muzea tyto dokumenty a předměty zajistit jen z vlastních sbírek. Proto chtějí organizátoři zajistit výpůjčky z jiných muzeí, historických ústavů a národních archivů.
Stranou nezůstanou ani soukromé sbírky. Mezi aktivity muzea bude patřit vyhledávání dosud nepublikovaných a nevystavených dokumentů. V řadě případů půjde o unikátní nálezy, které budou touto cestou zpřístupněny návštěvníkům. Velmi zajímavou stránkou činnosti muzea budou občasné vyhlídkové akce pro obdivovatele železniční historie pronajatými vlaky. Zdá se, že právě tyto akce mohou zaujmout jak pamětníky rozkvětu železniční průmyslové dopravy na Ostravsku, tak mladé lidi.
Uhelné dráhy jako ostravský fenomén
V topografii historických kolejišť na Ostravsku hrají významnou roli tzv. uhelné dráhy. Vždyť k nálezu černého uhlí na území Slezské Ostravy došlo už roku 1763. Počáteční nedůvěru k této surovině vystřídala intenzivní těžba po založení Rudolfovy hutě v sousední vesničce Vítkovicích v roce 1828 a zejména po velkorysých investicích barona Rothschilda do hutě a místních dolů. Zejména zásluhou Franze Riepla a již zmiňovaného Salomona Mayera Rothschilda pak byla 1. května 1847 do Ostravy přivedena železnice. Uhlí nejen z Ostravy se tedy začalo dopravovat po kolejích nejen do celé tehdejší monarchie, a dokonce i za její hranice, ale také místními vlečkami mezi šachtami, hutěmi a průmyslovými podniky.
Zpočátku se ovšem k tomuto účelu používaly povozy. To bylo velice zdlouhavé, protože materiál se musel složitě překládat. Nepomohlo ani převzetí přepravy uhlí do režie důlních závodů v roce 1852. V padesátých letech 19. století tak dopravu uhlí
zajišťovalo 1 800 koní a 1 200 pracovníků. Proto se už v polovině století objevuje několik projektů na stavbu uhelné dráhy.
Koně v čele vlaků brzy nahradila pára
Historii uhelných železničních vleček na Ostravsku podrobně zpracoval Petr Štefek. Podle jeho údajů byla jako první postavena normálněrozchodná železnice vedoucí od vítkovických pecí do stanice Ostrava v Přívoze, s odbočkou k jámě Karolina v Moravské Ostravě. Koňský provoz zde byl zahájen 1. srpna 1856, od 17. července 1858 ho nahradil provoz parní. Impulsem k rozsáhlejší výstavbě uhelných drah byl už předtím rok 1855, kdy se Severní dráha císaře
Ferdinanda (SDCF), provozující dráhu z Vídně přes Ostravu do Krakova, stala majitelkou několika důlních polí a jam. SDCF proto
1. května 1861 koupila od Vítkovických železáren (VŽ) bývalou koněspřežku i s odbočkou k jámě Karolina. Na tuto trať SDCF na- vázala stavbou dráhy z Moravské Ostravy-Vítkovic (dnes Ostravy střed, kde je dnes umístěno muzeum) k dolům v Michálkovicích s šesti odbočkami, která byla uvedena do provozu 3. ledna 1863.
SDCF již neměla zájem na prodloužení této tratě dále směrem ke Karvinsku, a tak se iniciativy chopilo vedení VŽ v čele s Ansel- mem Rothschildem a nechalo postavit trať z Michálkovic k jámě Bettina v Doubravě (zprovozněna 12. září 1870) s odbočkami k jámě Eleonora a ke Staré strojovně v Orlové a se spojkou do stanice Doubrava na Košicko-bohumínské dráze (KBD). Úsek Michálkovice – Jáma Bettina i s odbočujícími křídly koupila SDCF od A. Rothschilda v červenci 1886 za 1 250 000 zlatých. Celá trať z Ostravy-Uhelného nádraží (Přívozu) do Doubravy (Jámy Bettina) se tak stala základem Báňské dráhy (Bdr), tehdy nazývané Montan-Bahn (Montánní dráha), která byla i se 14 odbočkami dlouhá přes 34 km (stav z roku 1905).
Báňská dráha přinášela zisk i za republiky
Koncem sedmdesátých let 19. století však Bdr přestala kapacitně postačovat sílící dopravě, a tak se přikročilo ke zdvoukolejnění. Druhá kolej byla v roce 1880 dána do provozu v úseku z Moravské Ostravy-Vítkovic (odbočky Karolina) do stanice Salm (dnes Salma odb n). Investicím do výstavby druhé traťové koleje se SDCF vy- hnula v úseku od Uhelného nádraží v Přívoze, kde si pronajala trať Ostravsko-frýdlantské dráhy. Kapacitně přestalo postačovat i kolejiště Uhelného nádraží, kde se odehrávala konečná sestava vlaků pro hlavní trať i tvorba vlaků s prázdnými vozy podle požadavků jednotlivých jam. Proto bylo vybudováno a v červnu 1882 dáno do provozu seřaďovací nádraží se svážným pahrbkem a ústředně stavěnými výměnami. Složitá síť tratí a kolejišť začala nabývat dnešní podobu.
K významné majetkoprávní změně došlo v roce 1906, kdy byly tratě SDCF zestátněny. Bdr sice do zestátnění zahrnuta nebyla, provoz však převzal stát na účet společnosti. Důsledkem byla změna charakteru SDCF – stala se z ní důlní těžařská společnost s názvem Severní dráha Ferdinandova (SDF). Přesto i poté přinášela Bdr akcionářům nemalé zisky, a to i po vzniku Československa v roce 1918, tedy za éry ČSD.
Dědicem složitých majetkových i technických vztahů Bdr se na počátku 21. století stal podnik OKD Doprava (dnes AWT), který je po Českých drahách druhým nejvýznamnějším železničním dopravcem na Ostravsku. Zabývá se kombinovanou a silniční dopravou, těžbou a úpravou uhelných kalů, údržbou a opravami lokomotiv a vozů, rekonstrukcemi a výstavbou kolejišť a železničních tratí a dalšími činnostmi. Podnik se sice dále rozvíjí, ale provoz na samotné Báňské dráze již v důsledku poklesu těžby černého uhlí a převedení části přeprav na tratě ČD poklesl a zřejmě bude dále klesat.
Lze předpokládat, že za několik desítek let zbudou po tomto unikátním drážním systému jen vzpomínky. Je tedy nejvyšší čas podpořit snahy zakladatelů Železničního muzea Moravskoslezského přiblížit historii ostravského železničního areálu veřejnosti. Žádné jiné město a žádné jiné muzeum v naší zemi nemá k tomu lepší podmínky. Tyto aktivity si samozřejmě vyžádají hodně financí. Proto je chvályhodné, že vznik ostravského železničního muzea podporuje nejen Statutární město Ostrava, ale hlavním partnerem nově založené organizace se stal i Moravskoslezský kraj.
Článek z týdeníku Horník č. 38, ročník 10 ze dne 14. listopadu 2013
Expozice Báňské dráhy a vleček mezi doly OKR
Železniční muzeum moravskoslezské má partnery v nadacích OKD i Landek a společnosti AWT
Železniční muzeum moravskoslezské (ŽMMS) otevřelo své prostory v prvním patře budovy nádraží Ostrava střed. Jeho první expozice je věnována historii Báňské dráhy a šachetních vleček v ostravsko-karvinském revíru, podpořily ji Nadace OKD i Nadace Landek a partnerem se stala také společnost AWT.
Chceme ukázat železniční minulost našeho specificky průmyslového regionu s doly, hutěmi, železárnami, protože koleje nevedly jen od města k městu, ale i mezi šachtami a k fabrikám.Měly je a mají OKD, Vítkovice, Nová Huť i současný Arcelor Mittal, železárny v Třinci nebo Bohumíně,“upřesnil Vojtěch Hermann, jeden z těch, kteří se nejvíce zasloužili o zrod muzea.
Je také ředitelem obecně prospěšné společnosti ŽMMS založené v loňském roce. „Jelikož bylo na počátku rozvoje Ostravska černé uhlí, je i naše úvodní expozice věnována železnici Báňské dráhy a železničních vleček OKR od roku 1863 do 50. let minulého století. Tehdy bylo v OKR na 120 kilometrů kolejí,“ líčil bývalý dlouholetý železničář Vojtěch Hermann s tím, že impulzem pro první výstavu bylo právě 150 let Báňské dráhy. Návštěvník ŽMMS se seznámí s původními dokumenty, plány, legitimacemi, jízdními řády, lístky (německy hovořící bude mít nesporně výhodu), ale i uniformami železničářů, svítilnami, návěstími. Nechybí nádražácké vybavení - staré telefony, telegraf - ani součásti lokomotiv či vozů včetně originálních výrobních štítků. „Nemohli jsme zapomenout ani na hornictví,“ poznamenal Hermann před vitrínou, v níž se nachází kytle a čepice od parádního havířského mundúru, několik důlních kahanců i sbíječka s tím, že přípravě výstavy náramně svědčil vstřícný přístup archivu OKD.
Expozice báňské dráhy a železničních vleček v našem revíru bude přístupná minimálně do února příštího roku!
Pomáhali i nadšenci
Oldřich Wiesner (76) byl milovníkem vláčků a železničního modelářství ještě před nástupem na šachtu Rudý říjen (také Ida, Stalin, pak Heřmanice), kde pracoval čtvrt století jako strojník těžních strojů. A spoustu svých modelů teď propůjčil do ŽMMS, aby dokreslovaly atmosféru. „Mám vztah k hornictví i železnici a zde je představována jejich souvislost,“nechal se slyšet Wiesner patřící k řadě nadšenců, kteří do první expozice poskytli „poklady“ze svých sbírek.
Článek z novin Dnes ze čtvrtka 31.října 2013
Skupina dobrovolníků vybudovala v budově vlakového nádraží Ostrava-střed Železniční muzeum moravskoslezské. Návštěvníky zde v současnosti čekají historické artefakty vztahující se k založení místní báňské dráhy. V budoucnu by zde pak měla být stálá expozice, kterou budou doplňovat tematické výstavy.
K čemu byl skloník, zjistíte v železničním muzeu
Nové muzeum věnované železnici vzniklo v Ostravě. "Železniční muzeum moravskoslezské se nachází v budově vlakového nádraží Ostrava-střed a návštěvníci si v něm jako první výstavu mohou prohlédnout expozici věnovanou 150. výročí založení místní báňské dráhy," řekl ředitel muzea Vojtěch Hermann.
K vidění jsou historické železničářské stejnokroje nebo artefakty z 19. století. Mezi nimi je například skloník, tedy ukazatel, který informoval strojvedoucího o spádu či stoupání trati. Vystavený skloník stával na trati mezi Svinovem a vítkovickými železárnami a pamatuje ještě Severní dráhu císaře Ferdinanda. Děti potěší modely vláčků, milovníky historie dokumenty z dob Rakousko-Uherska. "Máme tady třeba výnosy císaře Františka Josefa I., které vydával pro celé Rakousko – Uhersko. Máme originál dokumenty z roku 1836 včetně protokolu o pochůzce, když se připravovala trať koňské dráhy,“ popsal Hermann. Koňská dráha vedla z vítkovických železáren na hlavní nádraží a protokol zaznamenal výsledek pochůzky, při níž se vybírala trasa. Muzeum vybudovala skupina dobrovolníků. Funguje jako obecně prospěšná společnost, která je závislá na grantech a příspěvcích sponzorů. Dobrovolníci, kteří se o muzeum starají ve svém volném čase, mají v plánu do budoucna muzeum rozšířit o rozměrnější exponáty a výhledově také pravidelně vozit zájemce vlakem právě po staré báňské dráze. Výstava, která je jí věnována, je zatím plánována do konce února.
"Chtěli jsme lidem báňskou dráhu přiblížit. Vinula se mezi šachtami a byla určena pouze pro nákladní dopravu, proto to lidé moc neznají. Vedla z hlavního nádraží přes Ostravu-střed a dál na Michálkovice, Doubravu, Orlovou a tak dále," řekl Hermann. V muzeu by podle něj v budoucnu měla být stálá expozice doplněná obměňovanými tematickými výstavami. Další výstava bude věnována trati ze Suché do Českého Těšína, která bude mít příští rok výročí 100 let.
Ostravské muzeum má zapůjčené předměty z různých českých muzeí i ze slovenské Žiliny. Nejvíce dokumentů je z archivu těžební společnosti OKD. Podstatná část pochází od sběratele Leopolda Grofa, který je sbíral po celý život a jehož rodina je letos po smrti předala muzeu.
Železniční muzeum moravskoslezské na nádraží Ostrava-střed
Železniční muzeum moravskoslezské na nádraží Ostrava-střed
Děti potěší modely vláčků, milovníky historie dokumenty z dob Rakousko-Uherska. Mezi vystavenými exponáty jsou například výnosy císaře Františka Josefa I., originální dokumenty z let 1835 a 1836, včetněprotokolu o pochůzce, když se připravovala trať koňské dráhy. Ta vedla z vítkovických železáren na hlavní ostravské nádraží.
Dobrovolníci, kteří se o muzeum starají ve svém volném čase, mají v plánu muzeum do budoucna rozšířit o rozměrnější exponáty, tématické výstavy a výhledově také pravidelně vozit zájemce vlakem právě po staré báňské dráze. Báňská dráha se vinula mezi šachtami a byla určena pouze pro nákladní dopravu, proto to lidé moc neznají. Vedla z hlavního nádraží přes Ostravu-střed a dál na Michálkovice, Doubravu a Orlovou.
Zdroj: Internetový portál Kudy z nudy
Článek týdeníku Obzor č. 44, ročník 24 z 11. listopadu 2013
Nové železniční muzeum v Ostravě
Na přelomu října a listopadu bylo v Ostravě otevřeno nové Železniční muzeum. Nachází se přímo v budově železniční stanice Ostrava - střed a jeho hlavním zaměřením je historie železnice v ostravském regionu. Svůj provoz zahájilo muzeum výstavou, která se věnuje historii Báňské dráhy. Ta ve své době spojovala ostravské šachty a vedla místy, kam se běžný cestující prakticky nedostal. V tomto roce oslavuje Báňská dráha 150 let od svého vzniku.
Kromě této expozice jsou v muzeu k vidění mimo jiné staré železniční stejnokroje a další železniční artefakty, včetně historických dokumentů, které muzeum získalo z pozůstalosti sběratele Leopolda Grofa, který se historií železnice na Ostravsku intenzivně věnoval po celý svůj život.
Článek ze čtrnáctideníku Železničář č. 23, ročník 10 z 21. listopadu 2013
Železniční muzeum v Ostravě otevřelo své brány
Přiblížení historie tratí, zveřejňování dokumentů a fotografií na webu, záchrana drážních dokumentů a předmětů. Takové jsou cíle Železničního muzea moravskoslezského, které bylo 24. října slavnostně otevřeno ve stanici Ostrava střed. Díky partnerské podpoře Českých drah získalo muzeum příznivé nájemní podmínky ve výpravní budově.
Na veřejnosti při zprovoznění muzea veřejnosti, kde nechyběli zástupci ČD, SŽDC, se ujal slova publicista Milan Švihálek. (Řada čtenářů si ho možná připomene jako autora televizního seriálu Za svědky minulosti.) „Myšlenka zřídit v Ostravě specializované železniční muzeum je velmi chvályhodná. Taková expozice v bývalém ocelovém srdci republiky chyběla a jsem rád, že se nenásilnou formou budou moci například i mladí lidé seznámit s historií železnice, potažmo těžkého průmyslu na Ostravsku.
Každý předmět či fotografie má svoje nezaměnitelné kouzlo a půvab, což návštěvníci určitě ocení.,“ řekl Švihálek. Připomněl i zakladatele, kteří se zasloužili o vznik muzea. Kromě Vojtěcha Hermanna to byli Radek Podstawka, Jaroslav Adamec a Martina Baronová.
Zatočte si klikou, cinkněte si na zvonek
„Naše nároky stoupají a máme zájem o další velká železniční zařízení, kde by si návštěvníci, včetně dětí, mohli na předměty sáhnout, zatočit si klikou, přestavit páky, nebo si zacinkat na zvonek,“ doplnil s úsměvem ředitel obecně prospěšné společnosti Železniční muzeum moravskoslezské Vojtěch Hermann. Ještě doplnil, že velké množství historických materiálů pochází ze sbírky Leopolda Grofa, který se celý život specializoval především na Báňskou dráhu. Leopold Grof bohužel letos zemřel, ale díky jeho manželce a synovi se tento unikátní sbírkový fond zachoval, takže muzeum mohlo uspořádat první dvě výstavy s názvem Historie železnice na Báňské dráze a Historie železničních vleček Ostravsko – karvinského revíru.
Na zvládnutí tématu obou prvních výstav a přípravu oficiálního otevření muzea měli nadšenci z řad ostravského železničního muzea čas jen od letošního července. „ Muzeum nemá ani jednoho zaměstnance, vše se uskutečňuje na bázi dobrovolnosti, ostatně většina z nás pracuje, nebo pracovala na železnici. Požádali jsme dva studenty historie z Ostravské univerzity, kteří nám při přípravě historických dokumentů významně pomohli. Navíc jsme si museli pro začátek vypůjčit prosklené vitríny, ale plánujeme pořídit si své vlastní. Výstava vznikla díky nezměrnému úsilí mých kolegů Zbyňka Krůla, Ladislava Drozda, Pavla Sládka, Jana Doubka a Jiřího Krále,“ řekl Hermann.
Plánují jízdy po průmyslové vlečce a záchranu stavědla
Ostravští mají v plánu rozvíjení vlastních webových stránek a vytvoření stálé expozice. „To bude možné jen díky podpoře Českých drah a dalších firem, organizací a nadací. Chceme vystavovat velké celky původních zařízení, dokončit vybudování badatelny a depozitáře muzea a vytvořit pro děti modelovou železnici. Máme v držení i kulturní památku v podobě stavědla z hrázděného zdiva z roku 1875. Chceme stavědlo, které je v chatrném stavu, zachránit a osadit pokud možno původním zařízením. Navíc plánujeme vozit naše návštěvníky po ostravských průmyslových vlečkách, které jsou většině lidí zcela neznámé,“ doplnil Zbyněk Krůl.
Text: Martin Harák
Článek z regionálních novin Głos Ludu
Z wizytą w muzeum kolejovym
Do Muzeum Kolejowego Morawsko – Ślaskiego najlepiej dostać się rzecz jasna, pociągiem. Kiedy wysiądziemy na stacji kolejowej Ostrawa – środek, nie musimy iść daleko. Nowo powstałe muzeum, jedyne takie w całym regionie i dosyć specyficzne także w skali całego kraju,mieści się w zabytkowymbudynku stacji. Oficjalne otwarcie połączono z wernisażem pierwszej wystawy dotyczącej historii kolei górniczej w zagłębiu karwińsko – ostrawskim.
Text: ELŻBIETA PRZYCZKO
Křížem krajem
Stálá modelová železnice bude novou atrakcí Železničního muzea moravskoslezského v Ostravě. Petra Štrymplová ji našla v budově nádraží Ostrava-střed, kde muzeum sídlí, a vedle ní taky amatérské muzejníky a fandy železnice.
Celý rozhovor najdete ZDE.
Historie vzniku železničního muzea v OSTRAVĚ
Myšlenka založit železniční muzeum v Ostravě vznikla již v roce 2000, kdy tehdejší České dráhy, a.s. Správa dopravní cesty Ostrava v rámci rekonstrukce historické výpravní budovy z 19. století v železniční stanici Ostrava střed navrhla využít zdejší prostory k muzejním účelům. Pro zamyšlené zaměření regionálního železničního muzea byla snaha dokumentovat historii železnice na Ostravsku od příjezdu prvního vlaku do Ostravy a Bohumína dne 1. května 1847 až do současnosti. Původní přání a myšlenky se zrealizovaly v roce 2011. Během veletrhu Czech Raildays byli na toto téma osloveni zástupci železničních firem na Ostravsku. Zájem byl, a proto byly podniknuty první kroky zakladatelů na vytvoření podmínek vzniku muzea.
Dne 25. 04. 2012 se sešli zakladatelé, navržení členové správní a dozorčí rady. Dohodli se, že nové muzeum se bude věnovat i historii železničního provozu na vlečkách hutí a šachet, jako historického specifika Ostravska. Byl potvrzen zájem přítomných podílet se na přípravě a zpracování podkladu pro zaregistrování muzea u Krajského soudu. Bylo rozhodnuto o vzniku neziskové organizace - obecně prospěšné společnosti s názvem Železniční muzeum moravskoslezské, o.p.s.. Do funkce ředitele muzea byl zvolen pan Vojtěch Hermann.
Zakládací smlouvou ze dne 11. 06. 2012 byla založena obecně prospěšná společnost Železniční muzeum moravskoslezské, o.p.s., která vznikla 26. září 2012 zápisem do rejstříku obecně prospěšných společností, vedeném u Krajského soudu v Ostravě v oddílu O, vložka číslo 1086.
Zakladateli muzea jsou :
Pan Vojtěch Hermann
Ing. Jaroslav Adamec
Ing. Radek Podstawka
Ing. Martina Baronová
Vznik železničního muzea podporuje také Statutární město Ostrava, Moravskoslezský kraj, Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a České dráhy, a.s.